کد خبر: 949294
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۴:۳۰
فاضلاب شهر‌های ساحلی هرمزگان نیاز به ساماندهی دارد
کاهش بارندگی‌ها در کنار ادامه‌دار شدن خشکسالی‌ها موجب شده تا تأمین آب بسیاری از استان‌ها با بحران مواجه شود به حدی که استفاده از آب دریای عمان و خلیج فارس برای تأمین نیاز آبی این مناطق پیشنهاد داده شده است.
محمدرضا سوری
سرويس ايران جوان آنلاين: کاهش بارندگی‌ها در کنار ادامه‌دار شدن خشکسالی‌ها موجب شده تا تأمین آب بسیاری از استان‌ها با بحران مواجه شود به حدی که استفاده از آب دریای عمان و خلیج فارس برای تأمین نیاز آبی این مناطق پیشنهاد داده شده است. با وجود اینکه اقدامات مهمی ازجمله استفاده از آب‌شیرین‌کن‌ها برای قابل استفاده کردن آب دریا مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، با این حال رها شدن پساب‌های شهر‌های ساحلی استان هرمزگان خصوصاً بندرعباس به داخل خلیج فارس موجب شده تا به‌راحتی این آلودگی‌ها کار را دشوارتر و زنگ خطر انقراض آبزیان را به صدا درآورد. حالا سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان با هشدار نسبت به این مسئله اعلام کرده: «دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه شرکت آب و فاضلاب شهری استان باید روند تکمیل پروژه ساماندهی فاضلاب شهر‌های استان را سرعت بخشند.»

نزدیکی شهر‌های منتهی به خلیج فارس موجب شده تا به‌راحتی فاضلاب‌های شهری و پساب‌های صنعتی شهر‌های استان هرمزگان خصوصاً بندرعباس وارد دریا شود. هر ثانیه ورود ۷۰۰ لیتر پساب آلوده از بندرعباس به خلیج فارس موجب شده تا بسیاری از کارشناسان محیط‌زیست در این خصوص هشدار دهند. پساب خانگی و صنعتی که این روز‌ها از راه رودخانه‌های بندرعباس به خلیج فارس سرریز می‌شوند، علاوه بر آلودگی و کشتار آبزیان و مرجان‌ها باعث کاهش جاذبه‌های گردشگری شده‌اند. این درحالی است که هزینه بالای تصفیه پساب‌های تولیدی آنقدر بالاست که هیچ کسی حاضر نیست این هزینه را بپردازد و عملاً دلیلی برای رهایی این مواد آلوده مضر به دریا شده است.

لزوم نیاز به استفاده از تصفیه فاضلاب

بحرانی شدن ورود آلودگی ناشی از تولید پساب‌ها و فاضلاب‌ها که مستقیماً به خلیج فارس می‌ریزد موجب شد تا برخی از مدیران شهری استان هرمزگان به این مهم واکنش نشان دهند. سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان با اشاره به اهمیت ساماندهی فاضلاب شهر‌های استان در این خصوص می‌گوید: «ساماندهی فاضلاب شهر‌های استان به‌ویژه شهر بندرعباس مطالبه‌ای عمومی است و ضروری است دستگاه‌های اجرایی روند تکمیل پروژه‌های مربوط به ساماندهی فاضلاب شهر‌های استان به‌ویژه شهر‌های ساحلی را سرعت بخشند.» ایرج حیدری می‌افزاید: «اقدامات مناسبی در حوزه ساماندهی فاضلاب شهر‌های استان به‌ویژه شهر بندرعباس توسط شرکت آب و فاضلاب استان صورت پذیرفته است ولی تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله داریم.» به گفته وی، شهرداران استان به‌ویژه شهرداران شهر‌های ساحلی باید در جمع‌آوری آب‌های سطحی محلات شهر‌ها و جلوگیری از ورود فاضلاب‌های خانگی به خور‌ها با دستگاه‌های اجرایی همراهی نمایند. سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان تصریح می‌کند: «شهرداری بندرعباس در موضوع انعقاد قرارداد خرید پساب فاضلاب شهر بندرعباس با شرکت آب و فاضلاب استان برای تأمین آب مورد نیاز فضای سبز شهر اقدامات خود را تسریع کند.»

ورود روزانه ۶۰ میلیون لیتر پساب خانگی و صنعتی به خلیج فارس

همانطور که گفته شد بی‌توجهی به تصفیه فاضلاب‌ها و پساب‌های تولیدی سبب شده تا به‌راحتی این مواد به‌شدت آلوده و سمی از طریق رودخانه‌ها و کانال‌ها وارد دریا شوند. عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان با بحرانی خواندن وضعیت آلودگی خلیج فارس در این خصوص می‌گوید: «حدود ۷۰۰ لیتر در ثانیه پساب‌های حاصل از فاضلاب‌های خانگی و صنعتی به خلیج فارس سرازیر می‌شود.» احمد مرادی می‌افزاید: «حدود ۷۰۰ لیتر در ثانیه پساب‌های حاصل از فاضلاب‌های خانگی و صنعتی به خلیج فارس سرازیر می‌شود که سلامت مردم را در معرض تهدید و از سویی حیات دریا را به خطر انداخته است.» این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه وزارت نیرو می‌تواند از پساب‌های حاصل از فاضلاب برای آبیاری فضای سبز، کشاورزی و صنعت بندرعباس استفاده کند، ادامه می‌دهد: «بی‌توجهی به این موضوع باعث شده تا پساب‌های تصفیه نشده راهی خلیج فارس شود؛ این در حالی است که در هر ثانیه ۲۰۰ الی ۳۰۰ لیتر آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود و مردم با کمبود آب شرب مواجه هستند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار